امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403        ساعت :
رژیم غذایی برای کنترل قند

 رهنمودهایی برای تغذیه مطلوب

 

 

انسولین گیاهی یکی از ترشحات لوز المعده برای تنظیم قند بدن است، در اثر کم کاری این غده و کم شدن انسولین، شخص مبتلا بمرض قند میشود. درآب شلغم نیز انسولین گیاهی به مقدار زیادی وجود دارد و نوشیدن آب شلغم را به کلیه مبتلایان به دیابت توصیه مینماییم.
یکی از این خوراکیها که دارای انسولین میباشد هویج است که خوردن آن سبب میشود شخص مبتلا به دیابت نشود و چنانچه شخص مبتلا شد خوردن آب هویج و زردک در درمان دیابت نقشی موثر دارد.
خوردن توت، مخصوصا توت خشک با آنکه قند دارد برای معالجه مرض قند نافع است.  
همچنین میوه قره قات نیز که در آذربایجان میروید در معالجه بیماری قند نقش بسزا دارد. 
میوه ها و سبزیهایی که دارای ویتامین( ث )میباشند در تنظیم قند خون(دیابت) موثر بوده و در معالجه و عدم ابتلا به این مرض نقش بزرگی دارند. این ویتامین در نسترن وحشی، فلفل سبز، آب نارنج و آب لیمو، گوجه فرنگی بمقدار زیاد موجود است و نیز در بادام،سیب، زردآلو، موز، خربزه، انار، هلو، گلابی، جعفری، نخود، تره تیزک، توت فرنگی، دارابی، انبه و نارنگی پیدا میشود.
قره قات نیز دارای مقداری از این ویتامین میباشد اگر میخواهید از دیابت در امان باشید خوردن این مواد را فراموش نکنید و نیز افراط را جایز ندانید.
خوردن میوه و غلات و سبزیهایی که ویتامین( ب )دارند برای عدم ابتلا و معالجه دیابت لازم اند:
غلات مانند : گندم، جو، چلتوک، ذرت، ارزن مخصوصا سبوس آنها مخزن ویتامین( ب )میباشند
میوه جات و سبزیجات مانند : پیاز، هویج، کاهو، کاسنی، اسفناج، کلم، سیب، گلابی، آلبالو، گیلاس، هلو، خرما، موز، نارنج، دارابی، بادام، فندق، گردو و زردآلو همچنین لبنیات مخصوصا ماست و پنیر دارای ویتامین( ب )بوده و برای عدم ابتلا به بیماری دیابت مفید میباشد .
جوشانده جوانه جو دارای این خاصیت است که مانع عفونت معده میشود و از رشد میکرب های حصبه، اسهال و وبا جلوگیری میکند و سایر میکربهای موذی معده ای را میکشد و از همه مهمتر اینکه در جو سبز شده، انسولین گیاهی بمقدار زیاد وجود دارد که قند خون(دیابت) را پایین می آورد .
پیاز خام : پیاز خام نیز یکی از غذاهای ضد عفونی کننده است و معده و روده ها را از عفونت گوشت پاک میکند و دارای انسولین نباتی است و دیابت را معالجه میکند و از ابتلا آن جلوگیری میکند.
آب شلغم : استفاده از انسولین های گیاهی بطور خام نتیجه بهتری دارد و مخصوصا نوعی که در شلغم است در اثر پختن از بین میرود و برای معالجه دیابت آب شلغم را گرفته و با مایعات دیگر مخلوط کرده و بنوشید تا گواراتر باشد.

 · در سراسر روز سه وعده غذای مختصر و دو تا سه میان وعده بخورید.

 · از خوردن غذاها یا میان وعده ­ها غفلت نورزید.

 · مصرف غذاهای دارای مواد قندی افزوده را محدود سازید.

 مواد شیری کم چربی، برش های گوشت و مرغ لُخم را برگزیده و از روش­های پخت و پز کم چرب سود بجویید.

 · هرگز بدون موافقت پزشکان، میزان کالری­ ها را محدود نسازید.

 · صبحانه سبک بخورید.

 · سیگار نکشید.

 · میوه یا میوه ­های تازه کمپوت­ شده بدون شکر را انتخاب کنید تا میل شما را به شیرینی برآورده سازد.

 · میان وعده پیش از خواب را فراموش نکنید، خاصه اگر انسولین تزریق می­کنید.

 · از کافئین و سیگار حذر کنید.

 لازم است، بيماران ديابتي براي برخورداري از يك برنامه صحيح دارويي و رژيم درماني به پزشك و كارشناس تغذيه مراجعه كنند. همچنين بهتر است بيماران ديابتي از مواد غذايي حاوي الياف گياهي (فيبر غذايي) مانند نان و غلات سبوس‌دار، سبزي‌ها و ميوه‌هاي با شيريني كمتر استفاده كنند.

 همچنين بيماران ديابتي به جاي مصرف مواد قندي ساده مانند قند، شكر، مربا، عسل و ... از خشكبار و ميوه‌هاي خشك استفاده كنند. همچنين بايد ميزان مصرف روغن‌هاي جامد و چربي در رژيم غذايي اين بيماران محدود شود و تا حد امكان در رژيم غذايي خود از روغن زيتون استفاده كنند.

 بر اساس اعلام انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور، لازم است بيماران ديابتي از گوشت‌هاي بدون چربي، مرغ بدون پوست و از شير و فرآورده‌هاي لبني كم چرب استفاده كنند. مصرف حداقل دو بار ماهي در هفته نيز براي اين بيماران توصيه مي‌شود.

 بهتر است بيماران ديابتي از روش‌هاي پخت آب پز، ‌بخار پز، تنوري كردن و كباب كردن به جاي سرخ كردن استفاده كنند. براي كنترل وزن در حد مطلوب نيز انجام ورزش و فعاليت‌هاي بدني مناسب و رعايت رژيم غذايي صحيح تحت نظر پزشك و كارشناس تغذيه توصيه مي‌شود.

 انجام فعاليت‌هاي ورزشي متناسب با شرايط و وضعيت سلامت فرد، نرمش‌هاي ملايم روزانه و ‌حداقل 15 دقيقه پياده روي بعد از غذا توصيه مي‌شود. اين بيماران هرگز نبايد با شكم خالي و گرسنه، ورزش و يا پياده روي كنند.

 بيماران ديابتي لازم است براي اطمينان از سلامت چشم و كليه‌هاي خود، به طور منظم به پزشك متخصص مراجعه كنند. شستشوي روزانه پاها با آب ولرم و صابون مناسب و خشك كردن با حوله نرم نيز به اين بيماران توصيه مي‌شود.

 

ایسنا
چند ماده غذایی مفید:
 
مصرف زالزالك موجب كاهش قند خون و كاهش فشار خون مي‌شود.
 
 
مصرف «پيازچه» موجب كاهش قند خون، كاهش كلسترول خون بالا و كاهش فشار خون بالا مي‌شود.
 
 
پسته، با كند كردن عمل جذب كربوهيدرات‌ها در بدن‌، موجب كاهش قند خون مي‌شود.
 
جوشانده برگ زيتون كاهش دهنده فشار خون، قندخون، ضد اسپاسم، گشادكننده عروق خوني، كاهش دهنده كلسترول بد و براي افراد ديابتي بسيار مناسب است.